Er op uit.

1 december 2012 - Bar'am, Israël

Waar was ik gebleven... Mijn laatste update is alweer even geleden, de tijd gaat zo snel!

De week van 19 november heb ik nog 5 dagen in de appels gewerkt. Afgelopen week ben ik dan eindelijk begonnen met werken in de garage. Ik maak hier alles schoon, kantines, wc's, de werkplaats enz. Het is prima te doen! Ik begin om 7 uur en ben meestal tussen half 4 en 4 uur wel weer klaar. Ik doe dit voor 3 dagen, de andere 2 dagen werk ik nog in de appels of ik maak de ruimte waar de volunteers kunnen chillen schoon. Een prima combinatie dus, de dagen (en daarmee de weken) vliegen zo voorbij!

Vrijdag 23 november heb ik een vrije dag opgenomen. In de ochtend ben ik toen vertrokken richting Tiberias. Tiberias is een stadje aan het meer van Galilea. De heenreis kon ik met een member van de Kibbutz meer rijden tot aan Zefat, en vanaf daar heb ik de bus gepakt naar Tiberias. Het is erg handig dat je, wanneer je er even op uit wil gaan, je met members mee kunt rijden die toevallig ook die kant op gaan. Het bespaart je geld, alhoewel het openbaar vervoer hier ook niet erg duur is. Voor een busreis van een uur betaal je oongeveer 15 shekel (is ongeveer 3,- euro). Dat is dus best te doen!

Eenmaal in Tiberias aangekomen en mijn spullen gedropt in het hostel (met een mooi uitzicht over het meer van Galilea, zie foto's), gelijk door gegaan naar de doopplaats net buiten Tiberias. Omdat ik hier met de bus heen moest was haast geboden aangezien op vrijdag vanaf 4 uur de sjabbat begint en er vanaf dan geen openbaar vervoer meer is en alles gesloten is. De doopplaats is natuurlijk gelegen aan de Jordaan. Een aantal mensen lieten zich dopen in de Jordaan. Zelf heb ik dit niet gedaan, al was het wel mogelijk.

De terugweg ben ik met de taxi gegaan (10 shekel = 2,- euro, koopje dus), In de taxi een meisje uit Duitsland ontmoet. Zij vertelde dat ze in een Kibbutz vlak bij het meer van Galilea werkt, maar dat ze maar 1 dag per week vrij heeft. Heb ik het toch nog niet zo raar getroffen dus! Verder die dag inkopen gedaan zodat ik de zaterdag (ook sjabbat) geen honger zou krijgen en mijzelf kon trakteren op wat lekkers. Die avond was er geen restaurant meer open, gelukkig was de baliman van het hostel zo aardig om mij een goed bord met warm eten te geven. Ook nog leuk met die man gepraat, hij heeft Nederlandse kennisen en is wel in Nederland geweest. Het verbaast mij hoeveel mensen hier in Israel op de een of andere manier wel iets met Nederland hebben. Na het eten ben ik over de boulevard gaan lopen en kwam ik tot de ontdekking dat er een water en lichtshow  in de oude stad van Tiberias is. Hier dus maar even naar gekeken.

24 november, mijn verjaardag. Ik was blij dat ik inkopen had gedaan! Er is op zaterdag echt helemaal niets te doen in Tiberias. Ik heb dus maar genoten van de lekkere dingen die ik voor mijzelf gekocht had. 's Ochtends lekkere broodjes opgepeuzeld op de boulevard aan het meer. Overdag door de oude stad van Tiberias en langs het meer gewandeld. Gelukkig was het weer nu beter dan vrijdag bij aankomst. Toen was het zo mistig dat ik de overkant van het meer niet kon zien. Nu was het zonnig en viel mij pas op hoe mooi het meer en de omgeving is! Later op de dag nog wel even een dikke plensbui gehad, de wegen stonden gelijk blank. Wat regen betreft zijn ze hier niet veel gewent. De meeste mensen blijven dan binnen. Die avond weer naar de water en lichtshow geweest, aangezien er niet veel andere dingen waren die ik kon doen.

Zondag 25 november weer terug gegaan naar Bar'am. Met de bus een kleine 2 uur door de bergen, met hier en daar geweldige landschappen! Eenmaal de bus uitgestapt kwam de geur van appels mij tegemoet, ik was er weer!

Maandag 26 november dus nog even in de appels gewerkt en dinsdag, woensdag en donderdag in de garage. Het werk in de garage is, op een eng mannetje na, dus prima te doen! Ik kan lekker in mijn eigen tempo werken en ik kan zo nu en dan even pauze nemen en (nu nog) genieten van de zon. Tot slot afgelopen vrijdag weer een half dagje (van 6 tot 12) in de appels gewerkt. Lekkere afwisseling dus!

Afgelopen donderdag ook afscheid genomen van mijn ex-kamergenoot, Claudia. Voorheen heb ik niet echt moeite gahad met het afscheid nemen van volunteers, maar deze keer is het toch wat lastiger. Claudia is een van de mensen is waar ik veel mee op trok en lol mee had. Ik heb inmiddels een andere kamergenoot, Veronica, omdat ik naar een andere kamer moest i.v.m. een nieuwe volunteer. Helaas gaat ook zij  a.s. zondag onverwachts al weg. Heel jammer, ook zij is een van de meiden waar ik veel aan heb hier. De groep veranderd hier voortdurend (wel interessant met het oog op groepsdynamica). Afgelopen week is er een nieuw Nederlands meisje bij gekomen,  zijn er 6 volunteers weg gegaan, zondag komt er een Italiaans meisje bij, volgende week een aantal Colombianen, anderen vertrekken volgende week weer, enz. Het is nooit het zelfde en iedereen moet weer nieuwe beste vrienden maken.

Goed, tot zo ver voor nu. Omdat er gisteravond (30-11-'12) pubnight was en wij het vertrek van een aantal volunteers aankomende week niet zonder een feestje en drankje voorbij konden laten gaan maar weinig slaap gehad afgelopen nacht. Ik zoek nu dus lekker mijn bedje op zodat ik morgen weer fris en fruitig (;-)) de appels in kan pakken.

1. Baukje:
    3 december 2012
    Hey Eke,

Leuk dat je het naar je zin hebt daar!! Leuke verhalen, en mooi dat je er naast het werk ook op uit kunt. Folle plezier nog frau!! Leafs Baukje
  2. Lianne:
    4 december 2012
    He Eke,

Als ik je verhalen lees heb ik gewoon zin om naar je toe te komen! Wat een mooie verhalen en mooie foto's!

xxx Lianne
  3. Eke:
    4 december 2012
    Thnx lieverds! Kom hierheen Lianne! Vanaf 15 januari ga ik rondreizen, kunnen we samen! ;-D Het leven is hier helemaal niet duur als backpacker...