Ik zit hier goed!

18 november 2012 - Bar'am, Israël

Inmiddels al zo'n twee weken in Israel. Ik begin het steeds meer naar mijn zin te krijgen op de Kibbutz. Veel erg aardige mensen en een relaxte sfeer! Vorige week kreeg ik te horen dat ik deze week in de garage aan de slag zou kunnen. Ik was helemaal blij met mijn nieuwe baantje maar helaas laat deze nog even op zich wachten. Om de een of andere reden ook vandaag maar weer begonnen in de apple packing en dit zal deze week nog wel zo blijven. Naja, verstand op nul. Gelukkig is het wanneer ik vrij ben nog lekker weer buiten dus kan ik nog even genieten hier!

Inmiddels zijn er veel nieuwe volunteers aangekomen op de Kibbutz in Bar'am o.a. door de dreigende situatie tussen Israel en Hamas. Eerst even voor alle duidelijkheid, ik zit hier goed!! Er is hier niets aan de hand en ik kan gewoon genieten van mijn verblijf op de Kibbutz! Veel volunteers zaten in de buurt van de Gazastrook in een Kibbutz maar omdat het hier te gevaarlijk werd moesten zij vertrekken. Een aantal volunteerst is terug naar huis gegaan, een aantal is verdeeld over andere Kibbutsen.

Er hangt hier best een aparte sfeer in de lucht de laatste dagen. De volunteers hebben verschillende verhalen over vluchten naar een schuilkelder en foto's van raketaanvallen. Andere volunteers zijn de laatste dagen vertrokken en sturen foto's vanuit Jeruzalem en Tel Aviv van raketaanvallen. Het is apart dat Tel Aviv en Jeruzalem, waar een aantal van ons kort geleden nog is geweest, nu doelwitten zijn. Voor de zekerheid zijn de schuilkelders hier op de Kibbutz open gemaakt. Verder is het afwachten voor iedereen.

Gister (17-11-2012) zijn we met een grote groep volunteers naar Haifa geweest. Hier hebben we de Baha'i gardens bezocht (zie foto's). Erg mooi! Vervolgens zijn we naar het dorpje Isfiya geweest waar Druze wonen. Dit zijn mensen die een bepaald geloof aanhangen. We hebben hier een traditionele Druze lunch gehad, echt suuuper lekker en bijzonder! Verder ook nog uitleg gehad over het geloof. Bijzonder aan dit geloof vind ik dat de mensen die dit geloof aanhangen, dit zo veel mogelijk geheim houden. Dat doen zij om zo veel mogelijk conflicten met andere mensen, die zich misschien niet goed in het geloof kunnen vinden, te voorkomen. Ik heb echt genoten hier. Tot slot zijn we gister naar de kust gereden, waar het een stuk warmer is dan hier in Bar'am. Hier hebben we Caesarea bezocht. Dit is een havenstad welke in de 4e eeuw v. Chr. gesticht is door de Financiers. Ook liet Pontius Pilatus hier later een tempel bouwen. Er zijn nog verschillende dingen uit deze tijd te zien. (zie foto's.)

Nou, nu eerst wel weer genoeg informatie. Ik ga eten! Foto's volgen wederom later nog.

1. Fokje adema:
    18 november 2012
    moai datst it sa nei it sin hast, fan us kant liket it yn Israel echt wol oarlog, mar goed dat der by dy rest is! de berichten binne hjir driigjend, Jeruzalem silst earst wol net komme tink fanwege it gefaar der. mar goed sa folle mooglik sjen en yndrukken opdwaan, witst noait ast der wer komst toch? wer in leuk ferhaal trouwens, kinne we wat mei geniete!
  2. Karlijn:
    18 november 2012
    Wat fijn dat je het er zo naar je zin hebt :-)
    Ben helemaal blij om te horen dat je er goed zit, zat er wel over in.
    Nou meid, lekker genieten xxx
  3. Yolanda:
    Lieve Eke,
    Fijn om even wat van je te horen. We waren erg ongerust na de aanslagen. Gelukkig maar dat je (nog) niet in het oorlogs gebied zit. Het is toch wel pech hebben, dat je de komende drie maanden in Israël zit. Mooi dat je wat van het land en de cultuur kunt zien/meemaken. Geniet er van.
    Groetjes van Auke,Robbin,Sander, Wally en ikzelf
  4. Corrie:
    20 november 2012
    weer een leuk stuk om te lezen eek! en wat dat gedonder betreft daaro: oma zei altijd " der is altied ien die op je past"! Dus draag elke dag trouw je beschermengeltje (misschien komt t wel uit die "hoek" :-) en geniet dan maar van je tijd daar! genieten wij van de foto's en verhalen. liefs van peter en corrie.
  5. ManonManon Rijpkema:
    25 november 2012
    Lieve Eke,
    Wat een prachtige verhalen. geart haalde direct zijn foto's van zijn periode in Israel tevoorschijn. een beeld zoals jij schetst en laat zien, alleen gedateerd natuurlijk.
    Geniet ervan meid en wij vinden het prachtig je verslagen te lezen. hier stormt het enorm nu. Sinterklaas is gelukkig goed aangekomen.
    Lieve groet, Geart, Ruben en Magdalena, Hannah en Manon xxx
  6. Gretha en Ronald:
    25 november 2012
    Hoi Eke,
    Ik hoorde vandaag dat je een reisblog bijhoudt en ben direct even gaan kijken. Prachtige foto's! Je hebt in de afgelopen weken al heel wat gezien. Fijn dat je het naar de zin hebt. Geniet ervan en we blijven je volgen. Lieve groeten Gretha, Ronald en de jongens
  7. Eke:
    27 november 2012
    Bedankt allemaal voor de leuke reacties! Ik heb het nog steeds goed naar mijn zin hier!
    Vandaag was mijn eerste werkdag in de garage (wat neerkomt op schoonmaken). Het was goed te doen. Een dezer dagen even een update van mij.
    Leuk om te lezen Geart en Manon dat mijn verhalen oude herinneringen ophalen. Ook voor mij zal mijn verblijf hier ongetwijfeld mooie herinneringen opleveren! Liefs, Eke