van Amsterdam naar Bar'am

12 november 2012 - Bar'am, Israël

Maandag 05-11-'12 vertrokken vanaf schiphol met een vlucht van El Al om 11.35 uur Nederlandse tijd. Voor dat ik in mocht checken kreeg ik eerst een ondervraging. Ik moest uitleggen wat het doel van mijn bezoek in Israël is, hoe lang ik van plan ben om hier te blijven, waar ik ga verblijven, hoe ik de reis financier enz. enz. Gelijk een goede test voor mijn Engelse vocabulaire. Vervolgens ben ik samen met een aantal mannen via een beetje een vreemde weg en een hokje achteraf bij het vliegtuig gekomen. Waarschijnlijk omdat we zonder partner o.i.d. waren en we daarom meer verdacht zijn dan andere passagiers ofzo.

Na een goede vlucht kwam ik rond 17.00 uur aan in het warme en reeds donkere Tel Aviv. Helaas zonder mijn bagage. Daar dus eerst nog even achter aan. Daarna op naar het treinstation en vervolgns op zoek naar een bus richting het hostel Hayarkon 84, ook in Tel Aviv. Deze bus bleek een busje te zijn met een erg onaardige busschauffeur welke zo goed als geen antwoorden gaf. Ik vroeg mij af of ik wel op de goede plek zou komen, toch maar ingestapt.

De volgende dag op naar het Kibbutz Program Center (KPC) in Tel Aviv, vlak bij het hostel. Het weer was heerlijk, voor mijn gevoel rond de 27/30 graden. Bij het KPC, een lekker koel keldertje ergens onder een hotel, kreeg ik na lang wachten te horen dat ik de volgende dag terug kon komen. Ik zou dan de zelfde dag vertrekken naar de Kibbutz in Bra'am. Geen probleem, nu kon ik lekker genieten van het mooie weer, het strand en lekker eten. Mijn bikini zat nog in mijn achtergebleven bagage maar gelukkig zou deze de zelfde avond waarschijnlijk in mijn hostel worden afgeleverd. Dit heeft de vrouw van het KPC even voor mij geregeld :D

07-11-'12, eerst douchen, ontbijten en nog even genieten op het strand van Tel Aviv. Rond 11 uur weer op naar het KPC en hier de nodige zaken geregeld. Daarna de bus gepakt richting het treinstation van Tel Aviv, de trein gepakt richting het station van Lev Hamifrats en met de bus naar Bra'am gegaan. Zelfs de busschauffeur wist niet precies waar hij moest zijn, maar dat het ergens hoog in de bergen is werd al snel duidelijk. Eenmaal bij de Kibbutz aangekomen moesten we stoppen voor een groot geel beveiligd hek. Deze zorgt ervoor dat er geen (vreemde) mensen ongezien de Kibbutz in kunnen komen. Op de Kibbutz maar uitgestapt, geen idee waar ik heen moest of wat ik moest doen. Ik werd al snel opgepikt door twee 'volunteers' welken ook uit Nederland komen. De volunteers hadden net een meeting dus kon ik mij gelijk aan iedereen voorstellen. Ook kennis gemaakt met mijn roommate. Een meid uit Colombia, erg aardig.

De volgende dag, mijn eerste dag op de Kibbutz, had ik een vrije dag. Ik kon dus mooi even de Kibbutz verkennen. De huizen zijn hier veelal het zelfde en de gehele Kibbutz is afgezet met grote hekken en prikkeldraad. Niet alleen om vreemde mensen buiten de Kibbutz te houden, maar ook omdat de Kibbutz op ongeveer een kilometer van de grens met Libanon ligt. Op de Kibbutz zijn ook een aantal schuilkelders te vinden, mocht het in de toekomst weer fout gaan. Verder was het rustig op de Kibbutz, iedereen leek aan het werk te zijn. De huizen zien er over het algemeen redelijk het zelfde uit hier en het is hier over het algemeen overal netjes op straat en rondom de huizen.

Afgelopen vrijdag 9 november heb ik mijn eerste werkdag gehad. Om 6.00 uur ben ik begonnen met apple packing. Het meest rotte baantje wat je hier kunt hebben was mij al duidelijk gemaakt, ' maar iedereen begint ermee'. Over het algemeen hoef je hier maar 2 weken te werken. Het werk houdt in dat je aan een lopende band zit en verschillende appels of ander fruit sorteert. In mijn geval moest ik op mijn eerste dag kiwi's sorteren. 's Middags om 12.00 uur was ik klaar. De werkweek loopt hier van zondag t/m vrijdag. Mijn werkdagen lopen, behalve vrijdag, van 6.30 uur tot 16.00 uur. Wel even wennen. In eerste instantie niet helemaal waarvoor ik hier kwam ;) Afgelopen vrijdagavond heb ik mijn eerste Sjabbat meegemaakt. Deze wordt hier gevierd met lekker eten, gezelligheid, en een avondje in de pub. De volunteers zijn hier erg van de vodka, deze is hier lekker goedkoop te verkrijgen en vloeit dan ook rijkelijk op vrijdag, maar ook op andere dagen heb ik inmiddels gemerkt. Het avondje pub was, ik denk mede daardoor, erg gezellig.

De zaterdag is hier standaard een uitbrakdag voor de volunteers. Afgelopen zaterdag heb ik hier maar aan mee gedaan, aangezien het ook rot weer was. Ik heb hier op de Kibbutz nu welgeteld 2 dagen mooi weer gehad en verder veel regen en koude wind. De members (mensen die op de Kibbutz wonen), doen op zaterdag over het algemeen leuke dingen met familie en vrienden. Deze dag is voor hun wat voor ons de zondag is. Op zaterdag zijn de winkels in Israel over het algemeen gesloten en is er geen openbaar vervoer. Mensen hebben dan een rustdag. Hier op de Kibbutz zijn welliswaar niet veel echt streng gelovige Joden, maar ze vieren wel Sjabbat. Kosher eten doen ze hier niet aan.

Gister, zondag, was mijn tweede werkdag. Nu appels inpakken. Met dank aan mijn iPod ben ik de dag best goed door gekomen. Ik had er alleen meer nummers op moeten zetten...

Vandaag had ik een vrije dag. Iedere week heeft iedereen 1 vrije dag, naast de zaterdag. Het verschilt wanneer je deze vrije dag hebt. Naast deze vrije dag, heb je twee keer per maand ook een '7/99'. Dit is ook een vrije dag. Je kunt, in overleg met de planners, zelf bepalen wanneer je deze 7/99's en vrije dagen inplant. Ik heb bijvoorbeeld volgende week vrijdag en zondag vrijgevraagd. Vrijdag mijn vrije dag van de 1e week en zondag mijn vrije dag van de andere week. Mijn plan is om dan naar Jeruzalem te gaan. Moet volgens de volunteers (en ik geloof ze graag) erg bijzonder zijn!

Vandaag ben ik voor de tweede keer naar de grens met Libanon gelopen. De vorige keer was het te donker om goede foto's te maken, dezen heb ik nu wel. Ik zal ze bijvoegen. Ook heb ik vandaag nog wat van het redelijk mooie weer genoten. Dat is tenslotte een van de redenen dat ik hier naartoe ben gekomen!

Verder is het eten hier goed maar wel vaak het zelfde. We eten met elkaar, members en volunteers, in een grote zaal.

Voor nu eerst genoeg! Ik moet eten anders is het straks opgeruimd...

Foto's volgen na het eten nog even. Ik zal snel weer een update plaatsen!

Veel liefs!

1. Jeltje:
    12 november 2012
    Heey fijn om te hearen dast it moai hest! Sjoch alwer ut nei dyn folgende ferhaal! :D xxx
  2. Fokje adema:
    13 november 2012
    wat een ferhaal, hast al hiel wat meimakke! it sjocht der moai ut der op de foto's. wy hoopje datst der hiel wat leare kinst en moaie dingen besjen kinst, geniet foaral, it wurkjen heard der by fansels en makket ek datst erfaring op dochst. groetsjes ut in kald en miezerig frieslan...
  3. Geart:
    13 november 2012
    Eke, foar mij komt alles ynienen werom. It liket der hast op dat der yn hast 40 jier neat feroare is. Stek om de Kibbutz, skûlkelder, appels, grutte ytseal, ite mei de Kibbutz-niks, de reis mei in lestige sjoffeur, body-check bij El-Al, ens. Wauw, ûnferjitlik en somtiden ek wol hurd. Ik soe sa wol wer ris werom wolle. Genietsje fan dy bysûndere ûnderfinings. Oant Sjen.
  4. Corrie:
    13 november 2012
    jeetje eke, nog maar zo kort weg en al zoveel ontdekt/gedaan/ondernomen! Samen-met anna- naar parijs, das toch wel het dapperste wat ik gedaan heb in 52 jaar!!! ik vind t harstikke moedig en dapper van je! ben benieuwd naar het volgende verhaal. veel liefs vanuit bolsward xxx.
  5. Andrea:
    14 november 2012
    Leuk om te lezen wat je allemaal beleefd daar! Ben benieuwd naar de komende logs en foto's!
  6. Lianne:
    16 november 2012
    Wow Eke! Wat een verhaal! Het klinkt allemaal heel spannend. Dit is echt een bijzondere ervaring. En zo te lezen haal je alles eruit wat erin zit! Succes daar. Xxx Lianne