Kerst en oud en nieuw in Israel (meer foto's volgen nog!)

9 januari 2013 - Bar'am, Israël

Zo, eindelijk weer even tijd en zin om mijn log te updaten.

Veel van mijn tijd in Bar'am zit nog steeds in werken in de apple packing en werken in de garage. Voor het werk in de garage heb ik inmiddels twee nieuwe meiden ingewerkt, dit betekend dus minder dagen garagewerk voor mij (nu nog ongeveer 1 dag per week). 1 van de meiden is trouwens inmiddels alweer overgeplaatst naar ander werk omdat ze niets aan het werk in de garage vond.

Het leuke aan het werken op de Kibbutz vind ik wel dat ik de uitjes hierdoor veel meer waardeer. Soms lijkt het werkritme op de Kibbutz best een sleur te worden en dan helpt het om een leuke trip o.i.d. in het vooruitzicht te hebben. Zo ben ik een paar dagen voor de kerst (10 t/m 23 december) samen met mijn kamergenoot en Rasmus (ook volunteer) naar Jeruzalem gegaan. De woensdag zijn we vertrokken en de zondag weer terug gekomen op de Kibbutz.

Vooral in de oude stad van Jeruzalem (de rest van de stad is om de oude stad heen gebouwd) natuurlijk veel bezienswaardigheden bezocht; kerken, de klaagmuur, de olijfberg, het Holocaust History Museum, de Via Dolorosa (waar Jezus met het kruis heeft gelopen), natuurlijk de kleurrijke markt in de oude stad van Jeruzalem, enz. Echt heel bijzonder om in de oude stad te zijn! Het is voor mij moeilijk te omschrijven waarom, het is meer een gevoel wanneer je er bent. Maar het is bijvoorbeeld erg bijzonder dat de mensen in de stad onder en boven elkaar leven. De stad bestaat uit verschillende lagen waar mensen wonen die boven op elkaar gebouwd zijn. Ook de mensen met hun verschillende religies waar je in de stad niet aan kunt ontkomen zijn erg bijzonder. De oude stad is eigenlijk op te delen in 4 verschillende delen. In een kwart van de stad wonen Christenen, in een ander kwart van de stad wonen Joden en een ander kwart van de stad wordt bewoond door Moslims.

Op de link http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20110701_jeruzalem01 wordt wel mooi verteld hoe het zit met de oude stad en haar religies. Ook voor mijzelf voeg ik dit stukje even bij:

Jeruzalem is een bijzondere stad. Drie verschillende godsdiensten zien Jeruzalem als hun heilige stad. Je ziet er veel symbolen van het Christendom. Ook zijn er veel moskeen voor de moslims. En je ziet er veel van het Jodendom. Dat komt, doordat veel verhalen van de drie godsdiensten in Jeruzalem zouden hebben plaatsgevonden. De stad ligt in het Midden-Oosten. Het ligt precies op de grens van Israël en de Palestijnse gebieden. Voor het Christendom is Jeruzalem één van de belangrijkste steden ter wereld. Ieder jaar bezoeken veel Christenen deze kerk, de heilige grafkerk. Het gebouw staat namelijk op de plek, waar volgens Christenen Jezus Christus zou zijn gestorven. De zoon van god. Hij zou aan een kruis zijn opgehangen. De Christenen geloven dat er na zijn dood een wonder gebeurde. Nadat hij van het kruis was gehaald en zou zijn begraven, is hij uit de dood opgestaan. Ook dat zou hier zijn gebeurd. Op de plek van deze graftombe. Naast de heilige Grafkerk staat een moskee. Niet alleen voor Christenen is Jeruzalem belangrijk. Ook moslims hebben er veel moskeeën gebouwd. Vooral deze plek is belangrijk voor moslims: de tempelberg. Hier vind je de al Aqsa moskee en de rotskoepel. Moslims geloven dat de profeet Mohammed vanaf hier de hemel heeft bezocht. Hij kreeg daar van Allah te horen dat moslims vijf keer per dag moeten bidden. En dat doen de meeste moslims nog steeds. Tegen de tempelberg staat de Klaagmuur. Deze plek is voor Joden belangrijk. Ze bidden daar tot god. En ze voeren er ceremonies uit. De Klaagmuur is een overblijfsel van een tempel, die ooit op de berg heeft gestaan. Die tempel was de heiligste plek voor het Jodendom. Tot tweemaal toe werd de tempel verwoest. Alleen de Klaagmuur is daarvan overgebleven. Het is daarom een belangrijke religieuze plaats voor joden. In Jeruzalem is er al heel lang ruzie tussen de Palestijnen, die moslim zijn, en de Israeliers, waarvan de meeste joods zijn. Israel bouwde daarom een muur dwars door de stad. Palestijnen kunnen nu niet makkelijk van het ene gebied naar het andere gebied. Er is strenge controle. Het lijkt geen goede manier om de stad eerlijk te delen. Voorlopig is er geen andere oplossing. En dus is de ruzie tussen de Israeliërs en de Palestijnen nog lang niet voorbij.

Zoals in dit stukje wordt omschreven wonen de Joden en de Palestijnen nog steeds niet op goede voet samen in de oude stad van Jeruzalem. Dit was voor ons als toeristen ook te merken. We moesten diverse malen door checkpoints waar we ons paspoort moesten laten zien en onze tassen moesten laten doorzoeken en er was veel groen en blauw op straat (leger en politie). De Palestijnen en Joden laten elkaar niet toe in 'hun' gebieden. Ook verschillende huizen gezien van zowel Joden als Palestijnen waar een groot hek omheen gebouwd is tegen het pesten en treiteren door mensen van de andere religie.

De donderdag zijn we een dagje naar Bethlehem geweest om hier iets van de kerstsfeer mee te nemen. En wederom ook hier verschillende bezienswaardigheden bezocht zoals de kerk waar Maria het kinderke Jezus melk gaf (de melkgrot) en de kerk waar Jezus geboren zou zijn. In deze kerk ook nog een of andere belangrijke man voor de Palestijnen gezien, de prime minister ofzo geloof ik (zal het nog even na vragen). Later die dag, rond 5 uur het was al donker, de verlichting van de kerstboom bewonderd. Ook hier was die belangrijke man weer, hij hield een toespraak. De 'lightning of the christmas tree' in Bethlehem was echt een groot feest voor de bewoners. Veel Palestijnen/Christenen kwamen hier bijeen om een gezellige avond te hebben. Leuk om mee te maken!

In zowel Jeruzalem als in Bethlehem hebben wij verschillende hele aardige mensen ontmoet van verschillende religies en bevolkingsgroepen. Het is heel apart om het verschil in sfeer te ervaren in zowel de verschillende delen van de oude stad in Jeruzalem als in Bethlehem. Aan de andere kant ook triest om te horen dat veel mensen helemaal niet zo gelukkig zijn met de situatie zoals die nu is. Namelijk dat niet iedereen gelukkig en respectvol met elkaar samen kan leven. Veel mensen (gewone burgers) zouden het anders zien maar van hoger hand wordt helaas anders beslist.

De bezienswaardigheden die iets te maken hebben met de bijbel zijn trouwens niet altijd wat ik er van verwacht had. Veel dingen zijn niet meer origineel en je kunt je vaak afvragen of het wel echt zo is zoals ze beweren. Maar goed, dat mag de pret niet drukken. Al met al was het een geweldige ervaring om Jeruzalem en Bethlehem te bezoeken en met verschillende mensen te spreken!

De 23e december, na nog even souvenirs te kopen op de markt en afgezet te worden door de verkopers, dus weer richting Bar'am gegaan. Zowel de terugweg als de heenweg zijn wij met de bus gegaan. Deze bus rijdt tussen een dorpje 20 min. bij de Kibbutz vandaan en Jeruzalem en zat vol orthodoxe Joden, vreemd gezicht!

De 24e overdag gewoon weer gewerkt en 's avonds een kerstdinner gehad met alle volunteers. Voor deze avond hadden we vooraf lootjes getrokken met een naam van een medevolunteer. Hiervoor moest je dan een cadeautje van ong. 30 shekel (6,- euro) kopen. Ze noemen dit 'secret santa'. Deze cadeautjes na het kerstdinner aan elkaar gegeven. Een gezellige avond!

De 25e hebben we een, zoals ze het hier noemden, 'fun day' gehad. Eerst lekker ontbeten en toen rond half 10 met een bus vertrokken richting een dorpje waar we quad gingen rijden. Helaas heb ik mijn rijbewijs niet mee en mocht ik dus niet zelf sturen. Mooie natuur gezien! Daarna met de bus doorgegaan naar een wijn en geitenkaasproeverij. Ik wist niet dat rode wijn zo lekker kon zijn! Vervolgens doorgereden naar een plek waar we gepaintballd hebben. Had ik nog nooit gedaan, ook erg leuk om te doen! De dag afgelsoten met een lekker dinner in een restaurantje aan de Jordaan, wederom erg lekker. Was een mooie dag! Allen zo jammer dat ik samen met een paar anderen bij terugkomst op de Kibbutz de pub moest schoonmaken. Zo gaat het hier vaak, na een leuke dag of je reguliere werk zijn er vaak nog veel schoonmaakklussen die gedaan moeten worden door volunteers, beetje jammer.

Dat waren de kerstdagen hier in Israel. Al met al een leuke kerst gehad!

Met oud en nieuw ben ik samen met vier andere volunteers naar Tel Aviv geweest. Echt sinds jaaaaren weer een super oud en nieuw gehad!  Samen met de zelfde twee volunteers als waarmee ik naar Jeruzalem was ben ik de maandag vertrokken naar Tel Aviv. Bij aankomst eerst onze spullen gedumpt in het hostel Hayarkon 48, het zelfde hostel als waar ik mijn eerste 2 nachten hier in Israel heb doorgebracht. Vervolgens lekker gegeten op het strand en van de zon genoten. Het was nog zo'n 19 graden op het strand! Daarna lekker geshopt in het Crowne Plaza. Terug in het hostel waren de andere twee volunteers (die samen eerst een dag ergens anders waren geweest) ook aangekomen. Toen eerst maar even drank ingeslagen en pizza gehaald. Deze in het donker (ook hier is het rond 5 uur donker) aan het strand opgegeten en alvast wat ingedronken. Terug naar het hostel, opgefrist, omgekleed en toen de stad in. In het hostel werd ons een 80's feest aanbevolen, dat leek ons wel wat. Op naar een taxibusje dus. Eenmaal in de club aangekomen leek het eerst een gaybar te zijn en de muziek was niet denderend en het was er vrij rustig. Tegen half 12 begon het drukker te worden. We besloten om hier de countdown maar te doen. Ondertussen een aantal shots Jagermeister er in gegooid. We hadden er allemaal zin in en waren wel in voor een goed feest. Op de Kibbutz hebben we de pub wel maar even lekker uitgaan en feesten hebben veel van ons al lang niet meer gedaan. We wouden dus wel even lekker los gaan. Na de countdown (en natuurlijk het nummer 'the final countdown' van Europe) zijn we snel opzoek gegaan naar een andere club of pub. Lopend zijn we toen verder gegaan. Een van ons leek wel een leuke club te weten maar we konden het niet vinden. Na een stel irritante 16 jarigen afgeschud te hebben besloten we maar gewoon rond te gaan lopen en af te wachten tot we een leuk adresje vonden. Op een gegeven moment hoorden we muziek vanuit een huis komen en we zagen gezellige lichtjes branden. Hier maar even naar binnen gegaan, althans ik dan. De rest durfde eerst niet maar het leek ons wel gezellig. Het bleek een open feest te zijn voor kunstenaars/artiesten. Wij werden daarom de 'random people' genoemd. Naja, het was een erg gezellig feest in ieder geval. Met gratis drank en joints. Ook wel eens bijzonder, om die te roken in een land waar het verboden is.

In Israel en ook Tel Aviv wordt normaal het nieuwe jaar trouwens al in september gevierd. Dit heeft met het Joodse geloof te maken. In Tel Aviv was dus niet echt vuurwerk te zien. Maar omdat veel mensen in Israel van feestjes houden, werd ook deze gelegenheid aangegrepen...

Na een gezellige nacht en een korte nachtrust de volgende dag weer alles ingepakt en klaar gemaakt om terug naar Bar'am te gaan. Eerst, voor vertrek, nog een nieuwjaarsduik in de zee genomen samen met mijn kamergenootje. Het water was heerlijk! Daarna nog even lekker ontbeten en toen toch echt weer op naar Bar'am. God, wat heb ik genoten van die 2 dagen Tel Aviv! Echt ge-wel-dig!

Tot zover mijn verhalen over kerst en oud en nieuw. Anders heb ik niets meer te vertellen wanneer ik thuis ben...

Nu nog maar 10 daagjes op de Kibbutz te gaan. De 19e hebben we nog een trip met de volunteers naar de Golan Heights en de 20e verlaat ik de Kibbutz en ga ik nog even lekker door Israel trekken, waar ik ook echt suuuuper veel zin in heb!

Ik probeer jullie op de hoogte te houden. Maar mocht ik niets posten, ga er dan maar vanuit dat ik het te druk heb met leuke dingen doen of geen internet tot mijn beschikking heb! Heel veel liefs!!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Renske:
    9 januari 2013
    Eek..ik lees dat je het super hebt! Fijn om te lezen! Maareuh...niet teveel joints roken in een land waar het verboden is, wil je graag nog welles zien..;-)!
  2. Eke:
    9 januari 2013
    Haha, komt goed rens! Tot in februari! ;-)
  3. Corrie:
    24 januari 2013
    he,eek nu lekker aant rondtrekken dus! we hebben van de week je kaart ontvangen, lief dat je aan ons denkt. als jij weer op schiphol bent ben ik net vertrokken met tante Wally naar Amerika. we gaan 1 week naar annie en 1 week met z'n drieen op cruise o.a naar de Bahama's. ook niet gek toch? liefs en goede reis terug'dikke tût.